DE UITDAGING

Vanuit een groep eigenaren van monumentaal vastgoed in het monumentale Punda op Curaçao, onderdeel van het werelderfgoed, ontstond de vraag om mee te denken over een museum voor moderne kunsten in het economisch centrum van Punda, Curaçao. Dit museum zou als cultuurimpuls de stad verbeteren en kwaliteit toevoegen. Samen met Joel Cahen, oud-museum directeur en eigenaar van Cahen Culture and Museum Strategy, hebben we vervolgens deze uitdaging opgepakt. Omdat een museum op zichzelf dit niet verandert is gestart met een grotere droom. Hoe ziet Curaçao er in de toekomst uit? Welke markt is er? Welke kansen liggen er voor het oprapen?  Deze droom hebben we weer vertaald naar een concrete ambitie voor het vastgoed van de betreffende eigenaren.

DE OPLOSSING

Vanuit het beschrijven van de droom werd al snel duidelijk dat het belangrijk was om de lokale culturele sector ook mee te laten doen in dit plan. Het eerste idee daarvoor was om te werken met hedendaagse, lokale kunst in het museum met de mogelijkheid tot aanschaf van de kunstwerken en veilig thuisbezorgen. Door Cahen en Wijngaarde & Partners is als eerste een quickscan uitgevoerd waarbij het al snel om meer panden bleek te gaan dan alleen het museumpand. In de portefeuille zaten ca. 30 panden die door ons programmatisch, technisch en commercieel gewaardeerd zijn. Niet het museum bleek de uitdaging, maar de vraag hoe het vastgoed weer rendabel gemaakt kon worden

Uit de scan volgde een strategie gericht op een Cultureel Kwartier in plaats van een museum dat bestaat uit zowel een cultureel als commercieel programma. Onderdeel van de strategie is ook dat mensen door het gebied willen lopen en er willen verblijven.  Het gebied kent nu een eenzijdig aanbod, straten worden niet door iedereen als veilig ervaren en het warme klimaat zorgen voor een kortdurend verblijf. Door te laten zien dat een tropische stad prettig gemaakt kan worden en het gebied ook kan teruggeven aan het eiland en de lokale bewoners wordt dit omgedraaid.  Er ontstaat een samenwerking met de Universiteit Wageningen om te kijken hoe de straten 3-5 graden koeler gemaakt kunnen worden met behulp van natuurlijke methoden (zonder airco’s). Dit zorgt niet alleen voor een duurzamere buurt, maar ook voor een langduriger verblijf in het gebied en dus uiteindelijk meer bestedingen. 

De volgende stap is een stapsgewijze implementatie waarbij kleine investeringen op strategische plekken in de gebouwen resulteren in een verhoogd rendement (hogere huurwaarde) dat vervolgens weer geïnvesteerd kan worden.  Het project wordt open source (Bario di Arte) voor lokale eigenaren en winkeliers. Dit betekent dat iedereen kan aansluiten om de monumentale wijk zo snel mogelijk te verbeteren. 

ONS EFFECT

Het verwachte effect is een combinatie van een aangename en stevige wijk, verbeterde economische werkgelegenheid, een antwoord op klimaatverandering door het gebied natuurlijk 3-5 graden te koelen en het creëren van community. Dit laatste is niet alleen gericht op toeristen, bovenal ook het levendig maken van de wijk door en voor de lokale bevolking. 

WEBSITE

Toegepaste Sustainable Development Goals op dit project

Lees meer over onze visie op de SDG's